ساير بخش ها کتابخانه جدید پرسش و پاسخ مسابقات کتابخانه درس هايي از قرآن تفسير نور
کتابخانه
تفسیر سوره نور » آیه 31 و 32
وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَایُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى‏ جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ ءَابَآئِهِنَّ أَوْ ءَابَآءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَآئِهِنَّ أَوْ أَبْنَآءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِى إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِى أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَآئِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِى الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ‏یَظْهَرُواْ عَلَى‏ عَوْرَاتِ النِّسَآءِ وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُواْ إِلَى اللَّهِ جَمِیعاً أَیُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (31)
 و به زنان با ایمان بگو: از برخى نگاه‏ها چشم‏پوشى كنند و دامن‏هاى خود را حفظ نمایند و جز آنچه (به طور طبیعى) ظاهر است، زینت‏هاى خود را آشكار نكنند و روسرى خود را بر گردن بیفكنند (تا علاوه بر سر، گردن و سینه‏ى آنان نیز پوشیده باشد) و زینت خود را ظاهر نكنند جز براى شوهر، یا پدر یا پدرشوهر، یا پسر، یا پسرشوهر (كه از همسر دیگر است) یا برادر، یا پسربرادر، یا پسرخواهر، یا زنان (هم‏كیش)، یا آنچه مالك شده‏اند (از كنیز و برده)، یا مردان خدمتكار كه تمایل جنسى ندارند، یا كودكانى كه (به سنّ تمییز نرسیده و) بر امور جنسى زنان آگاه نیستند. و نیز پاى خود را به گونه‏اى به زمین نكوبند كه آنچه از زیور مخفى دارند آشكار شود. اى مؤمنان! همگى به سوى خدا باز گردید و توبه كنید تا رستگار شوید.

 نكته‏ها:
 با اینكه خداوند در قرآن به جزئیات احكام نماز و زكات اشاره نكرده و بیان آنها و بسیارى از مسائل دیگر را به عهده‏ى پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله گزارده، ولى در بیان مسائل خانوادگى و تربیتى به ریزترین مسائل پرداخته است.
 همچون مردان كه باید از نگاه آلوده به زنان بپرهیزند، زنان نیز نباید از روى شهوت به مردان نامحرم بنگرند، بلكه باید نگاه خود را كنترل كنند و زینت و زیبایى خود را از نامحرم بپوشانند، جز صورت و دست‏ها كه به طور طبیعى ظاهر است و پوشش آنها، موجب مشكلاتى در انجام امور زندگى مى‏شود.
 «خُمُر» جمع «خِمار» یعنى روسرى و «جُیوب» جمع «جِیب» به معناى گردن وسینه است.
 امام صادق‏علیه السلام فرمود: مراد از آیه‏ى «یَغضُضنَ من ابصارهنّ و یحفظوا فروجهنّ» آن است كه حتّى زنان به عورت زنان نگاه نكنند و عورت خود را از نگاه دیگران حفظ نمایند.(57)
 پیامبرصلى الله علیه وآله در تفسیر جمله‏ى «الاّ لِبُعولتهنّ» فرمود: خداوند آن دسته از زنان را كه روى و موى خود را براى شوهر آرایش نمى‏كنند و نیازهاى شوهر را برآورده نمى‏سازند، لعنت كرده است.(58)
 كلمه «اِربة» به معناى حاجت و نیاز است. مراد از «اولى الاربة» خدمتگزاران و ملازمانى هستند كه به جهت بالا بودن سنّ یا شرایط جسمى همچون ابله بودن، تمایل به همسر ندارند.(59)
 توبه، گاهى در مورد یك گناه فردى و گاهى براى تغییر دادن یك فرهنگ فاسد عمومى است، كه آیه ظاهراً درباره‏ى نوع دوم است. زیرا در جاهلیّت گردن وسینه‏ى زنان باز بود.(60)
 حفظ حجاب و ترك جلوه‏گرى، ثمرات بسیارى دارد كه برخى از آنها عبارت است از:
 آرامش روحى، استحكام پیوند خانوادگى، حفظ نسل، جلوگیرى از سوء قصد و تجاوز، پیشگیرى از امراض مقاربتى و روانى، پائین آمدن آمار طلاق، خودكشى، فرزندان نامشروع و سقط جنین، از بین رفتن رقابت‏هاى منفى، حفظ شخصیّت و انسانیّت زن، و نجات از چشم‏ها و دلهاى هوسبازى كه امروز غرب و شرق را در خود فرو برده است.

 پیام‏ها:
 1- در لزوم عفّت و پاكدامنى و ترك نگاه حرام، بین زن و مرد فرقى نیست. «یَغضّوا - یَغضُضن - یَحفظوا - یَحفظن»
 2- جلوه‏گرى زنان، در جامعه ممنوع است. «ولا یُبدین زینتهنّ»
 3- ظاهر بودن قسمت‏هایى از بدن كه به طور طبیعى پیداست، (صورت، دست یا پا) مانعى ندارد. «الاّ ما ظَهَر منها»
 4- در میان انواع پوشش‏ها، نام مقنعه و روسرى آمده و این دلیل بر اهمیّت پوشش سر و گردن است. «خُمُرهنّ على جیوبهنّ»
 5 - در وضع قانون باید به ضرورت‏ها، واقعیّت‏ها و نیازها توجّه شود. (اگر پوشاندن صورت و دست‏ها تا مچ، واجب مى‏شد، براى عموم زنان مشكل بود) «الاّ ما ظَهر منها»
 6- اسلام به نیازهاى غریزى همسران پاسخ مثبت مى‏دهد. «الاّ لبُعولتهنّ»
 7- پوشیدن هرگونه كفش و لباسى كه هنگام راه‏رفتن، سبب آشكار شدن زیورها و زیبایى‏هاى زن شود، جایز نیست. «ولا یضربن بارجلهنّ لیعلم ما یخفین من زینتهنّ»
 8 - زن، حقّ مالكیّت دارد. «مَلَكت ایمانهنّ»
 9- زن، زینت خود را به زنان مسلمان نشان دهد و نزد زنان كفّار خود را بپوشاند. «نسائهنّ» (زیرا ممكن است آنها نزد شوهرانشان یا مردان بیگانه، آنچه را از زن مسلمان دیده‏اند توصیف كنند.)
 10- حجاب و پوشش زن به خاطر تمایلات جنسى مردان است. لذا در برابر مردانى كه میل به همسر ندارند پوشش لازم نیست. «غیر اولى الاِربَة من الرجال»
 11- حجاب وپوشش، واجب است. «ولیَضربنَ بخُمُرهنّ»
 12- هركارى كه زینت زن را آشكار كند یا دیگران را از آن آگاه سازد ممنوع است. «لیعلم مایُخفین من زینتهنّ»
 13- با حفظ حجاب، حضور زن در جامعه مانعى ندارد. «ولا یُبدینَ زینتهنّ» (همان گونه كه شركت زن در نماز جماعت بلامانع است. «و اركَعى مع الرّاكعین»(61)
 14- مقتضاى ایمان، توبه به درگاه خداوند است. «توبوا الى اللّه جمیعاً ایّها المؤمنون»
 15- توبه، كلید رستگارى است. «تُوبوا... تفلحون»
 16- راه رستگارى، بازگشت از مسیرهاى انحرافى است. «تُوبوا الى اللّه... تفلحون»

 وَأَنكِحُواْ الْأَیَامَى‏ مِنكُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَ إِمَآئِكُمْ إِن یَكُونُواْ فُقَرَآءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ (32)
 پسران و دختران بى‏همسر و غلامان و كنیزان شایسته (ازدواج) خود را همسر دهید. اگر تنگدست باشند، خداوند از فضل خود بى نیازشان مى‏گرداند و خداوند، گشایشگر داناست.

 نكته‏ها:
 «اَیامى‏» جمع «أیم»، یعنى كسى كه همسر ندارد، خواه مرد باشد یا زن، باكره باشد یا بیوه.
 بهترین واسطه‏گرى‏ها، شفاعت و واسطه‏گرى در امر ازدواج است. چنانكه در روایت آمده است: كسى كه دیگرى را داماد یا عروس كند، در سایه‏ى عرش خداست.(62)
 پدر و مادرى كه با داشتن امكانات، فرزندشان را همسر نمى‏دهند، اگر فرزند مرتكب گناه شود، والدین در گناه او شریك هستند.(63)

پیام‏ها:
 1- جامعه‏ى اسلامى، مسئول ازدواج افراد بى‏همسر است. «و اَنكِحوا»
 2- ازدواج در اسلام، امرى مقدّس و مورد تأكید است. «و اَنكحوا»
 3- لازم نیست خواستگارى، از طرف خاصّى باشد، هر یك از طرفین ازدواج مى‏توانند پیشقدم شوند. «و اَنكحوا»
 4- تنها سفارش به ترك نگاه حرام، كافى نیست، مسأله‏ى ازدواج را باید حل كنیم. «یَغضّوا، یَغضُضن، انكحوا»
 5 - زنان بیوه را همسر دهید. «و اَنكِحوا الایامى»«(اَیامى‏»، شامل آنان نیز مى‏شود.)
 6- داشتن صلاحیّت، شرط طرفین عقد است. «والصّالحین» (یعنى باید صلاحیّت اداره زندگى مشترك را داشته باشند.)
 7- اقدام جامعه براى عروس و داماد كردن افراد صالح، تشویقى است كه جوانان لااُبالى و هرزه نیز خود را در مدار صالحان قرار دهند. «والصّالحین...» (بنا بر این كه مراد از صلاحیّت، صلاحیّت اخلاقى و مكتبى باشد.)
 8 - در تأمین نیازهاى جنسى، فرقى میان انسان‏ها نیست. (زن، مرد، غلام و كنیز) «منكم، عبادكم، امائكم»
 9- فقر، نباید مانع اقدام در امر ازدواج شود. «اِن یكونوا فقراء...»
 10- در صورت فقر، به ازدواج اقدام كنید و بر خدا توكّل نمایید. «یُغنِهم اللّه»
 11- فقر، براى عروس وداماد عیب نیست. «ان یكونوا فقراء...»
 12- خداوند، تأمین زندگى عروس و داماد را وعده داده است و ازدواج، وسیله وسعت و بركت زندگى است. «یغنهم اللّه»
 13- تحقّق وعده‏هاى الهى از سرچشمه‏ى فضل بى پایان اوست. «فضله - واسع»
 14- رشد و توسعه‏اى كه خداوند نصیب بندگانش مى‏فرماید، بر اساس علم و حكمت اوست. «واسعٌ علیم»


 57) تفسیر نورالثقلین.
58) كافى، ج‏5، ص‏523.
59) تفسیر كبیر فخررازى.
60) آل‏عمران، 43.
61) تفسیر نورالثقلین.
62) تفسیر مجمع‏البیان.
63) مجموعه روایات از تفسیر نورالثقلین مى‏باشد.

صفحه قبل « [صفحه 8]» صفحه بعد


فهرست
سیماى سوره‏ى نورآیه 1 تا 5آیه 6 تا 10آیه 11 تا 15آیه 16 تا 20آیه 21 تا 25آیه 26 تا 30آیه 31 و 32 ازدواج در اسلام‏آیه 33 تا 35آیه 36 تا 40آیه 41 تا 45آیه 46 تا 50آیه 51 تا 55آیه 56 تا 60آیه 61 تا 64